Home > Motorsport > CURSELE DE SPRINT DIN F1: CUM VA FUNCȚIONA FORMATUL DE CALIFICARE ÎN 2022

CURSELE DE SPRINT DIN F1: CUM VA FUNCȚIONA FORMATUL DE CALIFICARE ÎN 2022

curse-de-sprint-formula-1

Calificările F1 Sprint se întorc în 2022! Aflați cum funcționează, câte puncte se acordă, la ce oră încep cursele de sprint și multe altele.
După o perioadă de probă reușită în 2021, cursele F1 Sprint sunt din nou pe masă pentru sezonul 2022. Fanii de pe circuit și de acasă au parte de mai multă acțiune de curse sclipitoare în timpul weekend-ului, fără să piardă calificările tradiționale cu cronometrare.

Există ajustări ale formatului pentru 2022, inclusiv modificări ale sistemului de puncte, ale curselor în care se desfășoară F1 Sprint și ale efectului asupra plafonului de costuri al echipelor.

În timp ce ne pregătim pentru prima dintre aceste curse din acest sezon, iată la ce să ne așteptăm de la cursele de sprint din timpul weekendurilor de Formula 1.

Cum se desfășoară calificările F1 Sprint?

Calificările Sprint sunt în esență o formă scurtă a Marelui Premiu. O cursă care are o treime din numărul de tururi ale evenimentului principal de duminică. Cu toate acestea, piloții se luptă pentru pozițiile de pe grila de start a cursei de duminică.

O sesiune de calificări „tradițională” va avea loc vineri după-amiază. În trei sesiuni, piloții se vor strădui să stabilească cel mai rapid tur în trei runde diferite. La finalul primelor două sesiuni, cei mai lenți cinci piloți vor fi eliminați. În timpul celei de-a treia sesiuni, ultimii zece piloți își propun să stabilească cel mai rapid tur posibil contra cronometru. Ordinea în care termină cei 20 de piloți este ordinea în care se vor alinia pe grila de start pentru cursa Sprint.

Pentru 2022, pilotul care va fi cel mai rapid în sesiunea de calificări de vineri va primi „pole position” pentru cartea recordurilor.

Piloții trec apoi la cursa Sprint de sâmbătă. În afară de durata cursei, diferența esențială față de Marele Premiu este că schimbările de pneuri și opririle la boxe nu sunt obligatorii. Sprintul este o cursă de la semafor la steag.

La finalul cursei, ordinea în care piloții au trecut linia de sosire va stabili ordinea pe grilă pentru Marele Premiu – după aplicarea penalizărilor. Piloții și echipele care termină de la locul 1 la locul 8 vor obține, de asemenea, puncte pentru campionat: 8 puncte pentru câștigător, 1 punct pentru locul 8.

Unde au loc cursele de sprint în 2022?

În 2022 vor avea loc trei curse de sprint. Marele Premiu al Braziliei va fi singura cursă care a organizat o sesiune de sprint în 2021 și 2022. Acestuia i se vor alătura Marele Premiu al Emiliei Romagna, la Imola, și de Marele Premiu al Austriei, la Red Bull Ring.

CursăDatăOra de start (locală)Ora de start (România)
Emilia Romagna Grand Prix23 April16:3017:30
Austrian Grand Prix9 July16:3017:30
Brazilian Grand Prix12 November16:3021:30
Calendarul curselor de sprint din 2022

Obțin piloții puncte pentru câștigarea cursei de sprint?

Cei care termină proba de sprint între locurile 1 și 8 vor obține puncte pentru campionat. Acestea sunt mai multe puncte decât în 2021, când se acordau puncte doar pentru primele trei locuri, așa că ne putem aștepta la curse mai competitive.

PozițiePuncte
Locul 18
Locul 27
Locul 36
Locul 45
Locul 54
Locul 63
Locul 82
Locul 81
Punctele care se câstigă la cursele de sprint

Aceasta ar putea fi o schimbare semnificativă. În 2021, Verstappen a terminat fiecare cursă de sprint pe locurile 1, 2 și 2. Lewis Hamilton a terminat pe locurile 2, 5 și 5. Dacă Hamilton ar fi primit cele 4 puncte care ar fi fost oferite pentru această poziție în acest sezon, el ar fi terminat anul cu exact același număr de puncte ca și campionul Verstappen. Olandezul ar fi câștigat în continuare titlul datorită curselor mai multe câstigate, dar Hamilton ar fi avut un avantaj la intrarea în ultima cursă.

Ce s-a întâmplat în primele curse F1 Sprint?

F1 Sprint a debutat la Silverstone în iulie 2021. Lewis Hamilton și Max Verstappen s-au luptat din greu în prima cursă, dar adevăratul câștigător al sprintului inaugural a fost Fernando Alonso.

Spaniolul a fost singurul pilot care a rulat cu pneuri soft și a recuperat șase locuri în turul 1. A pierdut două dintre aceste poziții, dar a demonstrat capacitatea formatului de a da peste cap ordinea stabilită din calificări.

SILVERSTONE CIRCUIT, UNITED KINGDOM – JULY 17: DBX Medical Car follows the cars at the start of the F1 Sprint during the British GP at Silverstone Circuit on Saturday July 17, 2021 in Northamptonshire, United Kingdom. (Photo by Glenn Dunbar / LAT Images)

Al doilea Sprint de F1 a avut loc la Monza. În ciuda faptului că a început sprintul din prima linie a grilei, Hamilton s-a aflat pe locul 5 după primul tur, cu Daniel Ricciardo și Lando Norris de la McLaren care au avut un tur incredibil.

Pierre Gasly a suferit un accident în primul tur, ceea ce însemna să înceapă Marele Premiu pe ultimul loc. Bottas a câștigat Sprintul, dar a primit penalizări de motor și a început cursa pe locul 4.

Cea mai frumoasă poveste a curselor Sprint din F1 a avut loc în Brazilia. Hamilton a fost retrogradat pe ultima poziție a grilei de start după ce a fost descalificat din sesiunea de calificări de vineri. Pe parcursul celor 24 de tururi, britanicul a recuperat 15 poziții pentru a termina pe locul 5, ceea ce a fost vital în lupta sa de a câștiga cursa de duminică.

De ce a decis F1 să organizeze curse Sprint?

Cursele de sprint au fost folosite în seriile de juniori din 2005 și în sezonul inaugural al GP2 (redenumit ulterior Formula 2).

Primele 10 rezultate din calificări sunt inversate pentru a forma grila pentru cursa de sprint de sâmbătă. Ideea este ca cei mai rapizi piloți să fie provocați să își croiască drum printre piloți.

Ideea de a folosi acest concept în Formula 1 a fost vehiculată pentru prima dată în 2019. Pe măsură ce F1 se apropia de noul regulament tehnic, Ross Brawn a declarat că, în opinia sa, mașinile oferă o „platformă stabilă” pentru „a încerca câteva lucruri noi”.

A existat opoziție față de elementul de grilă inversă al ideii, care a fost descris de mulți ca fiind „gadget”. Așa că a fost eliminat, dar a fost reluată ideea unei curse mai scurte. Aceasta a oferit fanilor mai multă acțiune pe tot parcursul weekendului, atât pe circuit, cât și în afara acestuia.

Ce se întâmplă dacă un pilot abandonează în timpul unei curse de Sprint?

Există două implicații majore în cazul în care un pilot abandonează în timpul sesiunii de curse Sprint, iar acestea sunt de ordin sportiv și financiar.

Un pilot care abandonează în cursa de Sprint într-un accident va începe Marele Premiu de duminică de pe ultima poziție a grilei de start. Penalizările se aplică doar la Marele Premiu, așa că ar putea recupera câteva locuri dacă un alt pilot este puternic penalizat, dar altfel, va avea de lucru duminică.

AUTODROMO NAZIONALE MONZA, ITALY – SEPTEMBER 11: Pierre Gasly, AlphaTauri, is assisted by marshals after his opening lap crash during the Italian GP at Autodromo Nazionale Monza on Saturday September 11, 2021 in Monza, Italy. (Photo by Mark Sutton / Sutton Images)

Accidentul unei mașini de Formula 1 nu este ieftină. Se estimează că accidentul lui Mick Schumacher din timpul Marelui Premiu al Arabiei Saudite a costat 1 milion de dolari în reparații.

Din cauza pericolului sporit de avarie atunci când mașinile concurează fiecare echipă a fost autorizată să cheltuiască 150.000 de dolari în plus pentru fiecare cursă de sprint organizată. În cazul în care un pilot nu termină cursa, i se permite să cheltuiască încă 100.000 de dolari.

Având în vedere că se estimează că o aripă față costă peste 100.000 de dolari, banii suplimentari ar putea să nu acopere daunele suferite.

+ posts

Lasa un raspuns

20 + 6 =